Portræt: Xuxa

Brasilien, Latinamerika

Politiken | 02.10.1993

Brasiliens Madonna. Latinamerikas svar på Barbie. Øjvind Kyrø skriver om det amerikanske kontinents nyeste medie-komet

Af Øjvind Kyrø

‘XU-XU-XU…XA-XA-XA’ har børnene i Brasilien sunget gennem 10 år, før de lærte at sige mor.

   Nu er hun begyndt at erobre USAs børnehjerter.
   Den sexede Xuxa (udtales sju-sja) forfører millioner af børn hver dag, og deres fædre ser gerne med, når hendes iørefaldende slagermelodier taktfast dunker ud af højttalerne i fjernsynsapparaterne i millioner af spansk- og portugisisk-talende hjem, lige fra Ildlandet i Sydamerika til Spanien i øst og altså nu USA i nord – men her på engelsk.
   Som en overjordisk, uskyldig fe har Xuxa hver morgen klokken otte landet i sit rumskib i det farvestråleende brasilianske tv-studie, sprunget ud til de jublende børn med sin fjerbesatte mikrofon og brudt ud i sine sange, som ethvert brasiliansk barn kan udenad.
   Den tropiske muse kysser ungerne, sender trutkys ud til dem ved skærmen, og i sine ultrakorte skørter eller nedringede bluser danser hun med dem og opfordrer til glæde, gavmildhed og kærlighed, fest, sjov og ballade.

BRASILIENS MADONNA

Den 30-årige Maria da Graca Meneghel, som hun er døbt, er en veritabel mega-succes i tv-verdenen. Det amerikanske finansmagasin Forbes har beregnet, at hun hører til blandt de 28 bedst betalte i international showbiz med en indtægt på 27 mio. dollars i de sidste to år – langt foran Hollywood-stjerner som Julia Roberts og Clint Eastwood.
   Xuxa flirter uhæmmet med kameraet, og der er åbenlyse seksuelle undertoner i den optræden, som denne smukke, lyshårede, hvide pige med de azurblå øjne lægger for dagen for de millioner af fortrinsvis farvede, fattige børn, der i Brasilien betaget sluger showet. ‘Brasiliens Madonna’ og ‘Latinamerikas svar på Barbie’ er hun blevet kaldt.
   Hun ses overalt. Ikke alene har hun gennem 10 år optrådt hver morgen i fire timer i sit børneshow, men også i reklamespots og som gæst i andre tv-programmer.
   Efter først at have erobret brasiliansk tv, lærte hun sig spansk, og i dag sender 14 lande i Latinamerika samt en spansk kanal ‘El Show de Xuxa’.
   I Rio de Janeiro, hvor hun bor, producerer hun nu kun en times show, der sendes hver søndag.
Alt i alt tæller hendes publikum 250 millioner børn.

TRUET MED BOYKOT

Men nu gælder det Nordamerika. I fire måneder har Xuxa fået et intensivkursus i engelsk på seks timer dagligt og skrevet en million-kontrakt med tv-stationen MTM (Mary Tyler Moore Enterprises) i Los Angeles.
   Men i USA møder hendes sexede optræden modstand. På de spansktalende kanaler i USA har hendes show kørt i snart et par år, og seertallene viser, at hun er fem gange mere populær end ‘Turtles’.
   En kvinde-organisation, ‘Women for Women’, samt konservative religiøse grupper som ‘Morality and Media’ vil have, at Xuxa skal være forbudt for børn.
   De har truet med at mobilisere en boykot og henviser til, at Xuxa i 1982 optrådte i en blød pornofilm, og at hun har poseret nøgen for Playboy.
   Sådan en kvinde skal ikke have lov til at komme ind i nordamerikanske hjem og præge børnene, protesterer de.
   Truslerne har medført, at Xuxa i sine show på MTM – der sendes ud over 100 tv-kanaler i USA – har iført sig mere tækkelige og mindre udfordrende klæder.
   Utallige brasilianske psykologer har diskuteret, hvilken virkning det har, at Xuxa appellerer til børnenes slumrende seksuelle følelser. Andre analytikere kritiserer, at det hele er et kommercielt show, mens hendes tilhængere argumenterer med, at det er positivt for samfundet, når en så populær person som Xuxa advarer børnene mod narkotika og opfordrer dem til at passe på naturen.

Xuxa er af tysk afstamning. Hendes far er officer i hæren og moderen lærer.
   Karrieren startede som 16-årig, da hun begyndte at arbejde som fotomodel for at bidrage til familiens økonomi.
   Hun blev berømt over det ganske Brasilien, da hun som knap 18-årig blev kæreste med den forgudede fodboldhelt Pele. Og da en plastikkirurg havde pumpet silikone i hendes læber, rettet hendes næse og en tandlæge tænderne, vandt hun den ene skønhedskonkurrence efter den anden.
I dag er hun dronning over et forretningsimperium, ‘Xuxa Internacional’, der har adresse på det caraibiske skatteparadis Cayman-øerne.
   I Brasilien kan man i supermarkederne købe hendes seks LPer – solgt i 25 millioner eksemplarer – med slagermelodierne fra tv, og hun lægger navn til et utal af produkter lige fra cykler og kladdehæfter over kiks, Xampu (shampoo) og dukker til babymos og fodtøj. Alene i Brasilien sælges årligt fire millioner par Xuxa-sko. I Rio har hun sit eget tre-etagers shoppingcenter samt rejsebureauet Xuxa-Turismo.
   Xuxa sover 12 timer og arbejder resten af døgnet, og til trods for at hun ofte har sagt, at hun gerne selv vil have børn, er hun stadig ene. Først gik forholdet til Pele i stykker, senere flirtede hun med John F. Kennedy Junior, og sidst forliste affæren med Formel 1-racerkøreren Ayrton Senna.
   Den ugifte Xuxa er et godt parti. Hendes formue anslås til 100 millioner dollars.